Saturday, August 28, 2010

RAMADHAN TERAKHIR.....


tik tok tik tok....
Detikan jam seringkali membuatkan hatiku bergetar menahan sendu..Setiap saat jiwaku terasa ada sesuatu yang memanggil ku di sana..Ku rasa sayang sekali untuk aku bernafas saat ini...Aku takut jika aku menghelakan nafasku saat ini, aku tidak akan bernafas kembali...

Bila terdengarkan laungan azan aku jiwa mula menggeletar...air mata ku mula mengalir..hatiku mula berbicara...adakah ini AZAN terakhir buat ku...

Bila aku sentuh air untuk berwudhuk...terasa damai jiwaku...tapi dalam diam aku tersendu...adakah ini WUDHUK terakhir buat ku...

Bila aku mengangkat TAKBIR untuk memulakan solatku...air mata ku mula membasahi pipi...hatiku di rundum pilu...ALLAHUAKBAR...adakah ini solat terakhirku untuk MU...

Bila ku rukuk air mataku jatuh berderai di sejadah putih itu...dadaku terasa sesak, senak....sukar untuk ku luahkan kesakitan itu...terlalu pilu jiwaku...hatiku berkata adakah ini RUKUK terakhir ku...

Dalam sendu aku menahan perasaan...aku SUJUD ke hadrat ILAHI...air mataku mengalir dan terus mengalir....dapatku rasakan nafasku mula tidak teratur, bergetar dan tidak lagi berirama seperti selalu....jiwaku luluh..layu lagi tidak bermaya....seperti ada sesuatu yang ingin mengambil nyawa ku saat itu...betapa sakitnya dadaku...YA ALLAH!!!!!!!!!!...adakah ini SUJUD terakhir ku untuk MU YA ALLAH....adakah ini SOLAT terakhirku??..adakah ini RAMADHAN terakhir buatku YA ALLAH???...
YA ALLAH....jika ini ketentuan-mu YA ALLAH...Selamatkanlah aku dan ibu bapaku dari api nerakamu YA ALLAH...Lindungilah keluargaku YA ALLAH...sesungguhnya AKU adalah makhluk MU...aku hamba MU..aku adalah milik MU..YA ALLAH...

YA ALLAH....

Terlalu banyak kekhilafan yang telah aku lakukan di atas muka bumi MU ini...aku gagal menjadikan diri ku khalifah yang baik YA ALLAH...terlalu banyak noda dan dosa yang telah aku lakukan sepanjang kehidupanku...aku alpa dengan kenikmatan yang telah ENGKAU berikan YA ALLAH...segala pemberian MU aku nikmati dengan rakus...segala kurniaan MU aku sia-siakan YA ALLAH..segala ruang dan peluang yang ENGKAU berikan telah aku perjudikan dengan masa yang ENGKAU kurniakan...aku berdosa YA ALLAH...

Selama perjalanan hidupku...aku lalai dengan perintah MU...walaupun aku tahu akan dosa yang akan aku tanggung nanti...aku sering kali mengingkari nasihat ibu ku...walaupun aku tahu syurga itu di bawah tapak kakinya...aku sering berfoya-foya bersama temanku...walaupun aku tahu saat itu aku telah lalai dari mengabdikan diri kepada MU...aku menuntut ilmu MU tapi aku tidak menggunakannya untuk masa hadapan ku...walaupun aku tahu ia sebenarnya penyuluh hidupku...

Disaat terakhir ini hatiku mula menyesal akan dosa yang telah aku lakukan...disaat ini...aku mula mengingati keluarga..di saat ini aku mula merindui ibu dan ayahku...di saat ini aku mula teringatkan kenangan manis bersama mereka...mengapa di saat ini YA ALLAH...mengapa tidak dari dulu lagi???

YA ALLAH....noda dan dosa yang telah aku lakukan terlalu banyak YA ALLAH...adakah engkau mengampuni dosa ku YA ALLAH....

Seusai solat aku rebah di tikar sejadah putih ku...tiada siapa yang dapat membantu ku saat itu...terasa ada yang memangku kepala ku...dapat ku dengari bisikan syahdu darinya..."Wahai anak ku...ibu redha dengan takdir NYA....jika ini suratan hidup mu...ibu pasrah...ibu ampuni dosa yang telah kau lakukan terhadap ibu...semoga ALLAH memberkati mu....tenangkan hati mu wahai anak ku...ucapkanlah kalimah suci ini wahai anaku....أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله.."saat itu air mata ku mengalir lagi...aku turut mengungkapkan kalimah itu...pandangan ku kabur...nafasku tidak lagi bermaya...tanganku terkulai layu...mataku terpejam rapat..telingaku tidak lagi mendengar tangisan ibu...jantungku tidak lagi berdegup seperti selalu...


INILAH TAKDIRKU.......
INILAH KETENTUAANYA......
AKU MANUSIA....AKU MAKHLUK-NYA...
AKU HANYA SINGGAH SEMENTARA DI BUMI-NYA....
DI BULAN RAMADHAN...AKU KEMBALI KEPADA-NYA......

No comments:

Post a Comment